Psychosocial risks and job satisfaction in argentinian scholars: exploring the moderating role of work engagement

Pujol-Cols, Lucas J. y Lazzaro-Salazar, Mariana (2018). Psychosocial risks and job satisfaction in argentinian scholars: exploring the moderating role of work engagement. Journal of Work and Organizational Psychology, 34(3), 145-156. ISSN 1576-5962. https://doi.org/10.5093/jwop2018a17

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Resumen/Abstract

The increasing psychosocial risks imposed on today's scholars have turned their profession into a highly stressful career path. Drawing on evidence collected in a sample of 177 scholars from an Argentinian public university, this study explores the buffering role of work engagement in the relationship between perceived exposure to six work-related psychosocial risk factors, namely psychological demands, insufficient autonomy, lack of social support and leadership, insufficient esteem, double presence, and job insecurity, and job satisfaction. Hierarchical regression analyses resulted in three out of six possible interaction effects, revealing that work engagement indeed moderates the effects of psychological demands, lack of social support and leadership, and insufficient esteem on scholars' job satisfaction. We discuss the findings in relation to directions proposed for future research.

Los crecientes riesgos psicosociales impuestos a los académicos actuales han ido su profesión en una carrera muy estresante. Basándose en la evidencia recopilada en una muestra de 177 académicos de una universidad pública argentina, este estudio explora el rol moderador del entusiasmo laboral en la relación entre la percepción de exposición a seis factores de riesgo psicosociales relacionados con el trabajo, demandas psicológicas, autonomía insuficiente, falta de apoyo y liderazgo, falta de estima, doble presencia e inseguridad laboral, y satisfacción laboral. Los análisis de regresión jerárquica dieron como resultado tres de seis posibles efectos de interacción, revelando que el trabajo realmente modera los efectos de las demandas psicológicas, la falta de apoyo social y liderazgo y la falta de estima en la satisfacción laboral de los académicos. Se discuten los hallazgos en relación con las indicaciones propuestas para futuras investigaciones.

Tipo de Documento: Artículo
Autores:
Publicación/Revista: Journal of Work and Organizational Psychology
Editorial: Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid
Fechas:
  • Publicado: 2018
  • Publicado (en línea): 7 Octubre 2018
  • Aceptado: 16 Mayo 2018
  • Enviado para publicación: 9 Febrero 2018
Palabras Clave: Engagement, Riesgos Psicosociales, Satisfacción Laboral, Personal Académico, Universidades Públicas, Argentina
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URI: http://nulan.mdp.edu.ar/id/eprint/2966
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